امروز : پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۹ تا ۱۵ مهر ماه – شماره ۱۳۶


افزایش نرخ اوراق درآمد ثابت در ایالات‌متحده به‌دلیل رشد نرخ بهره دراین کشور، باعث شد اغلب شاخص‌های سهام در بورس‌های بین‌المللی با کاهش همراه شوند. هم‌چنین نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت ایران به‌دلیل نزدیک شدن به دور جدید تحریم‌ها ضد این کشور، موجبات تداوم صعود قیمت نفت و جابجایی رکوردهای چهارساله را فراهم کرد.

دوشنبه: در حالی‌که بازارهای سهام در چین و هنگ‌کنگ در تعطیلات به‌سر می‌برند، در سایر کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه برخی شاخص‌ها با صعود و برخی با نزول همراه شدند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/5 درصد افزایش، یکی از رشدی‌ترین شاخص‌ها بود که در آن گروه خودروسازی و شرکت‌هایی نظیر نیسان و تویوتا تأثیر زیادی داشتند. در سوی مقابل شاخص بورس‌های سئول و سیدنی در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند.

اغلب شاخص‌های سهام در اروپا، معاملات نخستین روز از سه‌ماهه پایانی سال 2108 را با صعود پشت‌سر گذاشتند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/75 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. اعلام نرخ 8/1 درصدی در حوزه یورو برای ماه آگوست از دیگر تحولات مهم در این قاره بود که پایین‌ترین رقم از نوامبر 2008 به‌شمار می‌رود.

امضای قرارداد جدید و پیوستن کانادا به امریکا و مکزیک در پیمان نفتا موجب شد ارزش پول ملی سه کشور تقویت شده و ارزش سهم اغلب شرکت‌ها در بورس نیویورک با رشد همراه شوند. شاخص داوجونز با رشد 0/7 درصدی رشدی‌ترین شاخص بود که در آن شرکت‌های چورون و بوئینگ بیشترین تأثیر را داشتند. جهش 7/1 درصدی ارزش سهام جنرال‌الکتریک به‌دلیل تغییرات مدیریتی در این شرکت، از دیگر تحولات مهم بازارهای سهام در نیویورک بود.

سه‌شنبه: با کمرنگ‌شدن هیجانات سرمایه‌گذاران درخصوص امضای توافق بین کانادا و امریکا و با توجه به تحولات سیاسی در ایتالیا، شاخص‌های سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه افت کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 2/4 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود. در بورس سئول هم شاخص سهام، افت 1/25درصدی را تجربه کرد. تصمیم رزرو بانک استرالیا مبنی‌بر عدم تغییر نرخ بهره این کشور از 1/5 درصد، از دیگر تحولات مهم اقتصادی در این ناحیه بود.

پس از اظهارات یک مقام حزب حاکم ایتالیا مبنی‌بر اینکه انتخاب یک واحد پولی مستقل به جای یورو می‌تواند مشکلات اقتصادی این کشور را حل کند، شاخص‌های سهام در اروپا نیز نزولی شدند؛ به گونه‌ای که شاخص میب در بورس این کشور با 1/1 درصد افت، کاهشی‌ترین شاخص بود. گروه بانکداری نیز تحت‌تأثیر این تحولات ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت.

معاملات سهام در وال‌استریت با رشد شاخص داوجونز و افت نزدک همراه شد. شاخص داوجونز با رشد حدود 0/5 درصدی بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت که در آن رشد 3/5 درصدی ارزش سهام شرکت اینتل بسیار مؤثر بود. در سوی مقابل شاخص نزدک به‌دلیل افت بیش از ۱ درصدی قیمت سهام اغلب شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات با کاهش 0/5 درصدی همراه شد.

چهارشنبه: با وجود کاهش نگرانی‌ها پیرامون بحران اقتصادی در ایتالیا، اغلب شاخص‌های سهام در شرق آسیا خود را با نزول به‌پایان بردند که در بین آن‌ها شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/66 درصد افت، کاهشی‌ترین شاخص بود. ریزش ارزش سهام شرکت‌های گروه خودروسازی همچون افت 3 درصدی قیمت سهام تویوتا و سقوط 4/2 درصدی ارزش بازار هوندا موثرترین عامل این نزول بود. این در حالی است که معاملات سهام در بورس‌های شانگهای و سئول به‌دلیل تعطیلات متوقف بود.

با انتشار اخباری که ایتالیا با سرعتی بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت کسری بودجه را کاهش خواهد داد، نگرانی از سقوط قیمت اوراق قرضه این کشور کاهش یافت و یورو از پایین‌ترین سطح شش هفته‌ای خود بازگشت و شاخص‌های سهام در قاره اروپا تقویت شدند. بورس‌های اروپایی، شاخص میب در بورس ایتالیا با 0/8 درصد و گروه‌های ارتباطات و رسانه هر یک با حدود 1 درصد بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کردند. این در حالی است که معاملات سهام در بورس فرانکفورت به‌دلیل تعطیلات متوقف بود.

در امریکا اگرچه شاخص‌ها با رشد قابل‌توجه در ساعات اولیه همراه شده بودند در ادامه به‌دلیل افزایش قابل توجه ارزش دلار در مقابل سایر ارزها با کاهش همراه شدند؛ با این وجود در اعدادی بیشتر از روز قبل بسته شدند. شاخص نزدک با 0/32 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. گروه بانکداری نیز بیشترین رشد را در میان گروه‌ها داشت؛ به گونه‌ای که جی‌پی‌مورگان، سی‌تی گروپ و بنک‌آف امریکا با رشد بیش از ۱ درصدی همراه شدند. رشد نرخ بهره اوراق خزانه داری با سررسید ده‌ساله به 3/14 درصد، که بالاترین نرخ از سال 2011 تاکنون است، از دیگر تحولات قابل‌توجه در بورس نیویورک بود.

پنج‌شنبه: افزایش قابل‌توجه نرخ اوراق قرضه امریکا و رسیدن آن به بالاترین سطح از سال 2011 موجب شد اوراق قرضه آسیایی و شاخص‌های سهام در این منطقه کاهش یابند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/7درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود. در کره‌جنوبی نیز شاخص KOSPI به‌دلیل احتمال بالا رفتن نرخ بهره در این کشور در پایان ماه اکتبر با افت 1/5 درصدی همراه شد. اوراق قرضه ژاپن نیز به پایین‌ترین سطح از اوایل سال 2016 سقوط کرد.

رشد نرخ اوراق بادرآمدثابت در امریکا، بازارهای سهام در اروپا را نیز متاثر کرد؛ به گونه‌ای که با وجود فروکش کردن نسبی تنش‌های سیاسی و اقتصادی در ایتالیا، تمام شاخص‌های مطرح سرخ‌پوش شدند. شاخص کک در بورس پاریس با 1/5 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. در لندن نیز شاخص FTSE با افت 2/1درصدی همراه شد. این در حالی است که بانک‌ها برخلاف سایر گروه‌ها روزی صعودی را پشت‌سر گذاشتند.

تداوم افزایش نرخ اوراق خزانه داری در امریکا و رسیدن آن به رقم 3/2 درصد، افت مچدد شاخص های سهام در بورس نیویورک را در پی داشت. شاخص نزدک با 1/5 درصد نزولی‌ترین شاخص بود که این میزان افت روزانه از ابتدای ماه ژوئن بی‌سابقه است. رشد نرح اوراق بادرآمد ثابت و افت شاخص‌های سهام پس از آن آغاز شده که روز چهارشنبه سازمان ملی اشتغال امریکا اعلام کرد که در بخش خصوصی در ماه سپتامبر 230 هزار شغل ایجاد کرده که این رقم بالاترین میزان از ماه فوریه به حساب می‌آید.

جمعه: ادامه رشد قیمت اوراق با درآمد ثابت در ایالات متحده، تداوم روند نزولی شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا را در پی داشت. شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/8 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. با این وجود، شاخص بورس سیدنی به‌لطف رشد گروه انرژی با افزایش 0/15 درصدی همراه شد. این درحالی است که بورس شانگهای همچنان در تعطیلات به‌سر می‌برد.

اخبار منتشرشده از اشتغال در امریکا باعث شد شاخص‌های سهام در بورس‌های اروپایی نیز نزولی شوند. شاخص بورس در کشورهای انگلیس و ایتالیا با حدود 1/3 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های مطرح به‌ثبت رساندند. گروه منابع معدنی نیز  به‌دلیل افزایش مجدد تنش‌های تجاری بین امریکا و چین، با ریزش بیش از 2/5درصدی، کاهشی‌ترین گروه بود.

آمارهای اعلام‌شده از سوی اداره اشتغال امریکا در روز جمعه نشان می‌دهد در ماه سپتامبر در این کشور 134 هزار شغل ایجادشده که از 185 هزار شغل پیش‌بینی شده کمتر است. با این وجود در پایان ماه سپتامبر نرخ بیکاری امریکا 2/8 درصد بوده که پایین‌ترین رقم از سال 1969 به‌شمار می‌رود. انتشار این خبرها موجب شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت با افت و نرخ اوراق خزانه داری با رشد همراه شوند. شاخص نزدک با 1/2 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که در آن گروه فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را داشت.









دوشنبه: به‌دنبال رشد ارزش دلار پس از تصمیم هفته گذشته بانک مرکزی امریکا، برای ادامه تحکیم سیاست پولی این کشور، قیمت طلا در بازارهای جهانی 0/15 درصد کاهش یافت و به 1,188/99 دلار به ازای هر اونس سقوط کرد.

سه‌شنبه: به‌دلیل برانگیخته شدن احساسات پوپولیستی در منطقه یورو، نگرانی‌ها نسبت به کسری بودجه ایتالیا و سقوط بازارهای سهام، بهای طلا در بازارهای جهانی با جهش 1/21 درصدی همراه شد تا در پایان معاملات هر اونس در 1,203/32 دلار معامله شود.

چهارشنبه: رشد نرخ اوراق خزانه‌داری امریکا با سررسید ده‌ساله به بالاترین سطح در هفت‌سال اخیر و هم‌چنین رشد قیمت دلار در برابر سایر ارزها موجب شد طلا پس از یک‌روز صعود بار دیگر 0/5 درصد کاهش یابد و به 1,197/35 دلار بازگردد.

پنج‌شنبه: قیمت طلا بار دیگر تحت‌تأثیر مشکلات و چالش‌های اقتصادی و مالی ایتالیا با افزایش روبرو شده و تا آستانه کانال 1200 دلاری پیش رفت. قیمت فلز ارزشمند با رشد 0/21 درصدی همراه شد تا در 1,199/92 دلار معامله شود. تشدید بحران ارزی در اقتصادهای نوظهور می‌تواند به نفع ارزش دلار امریکا و به ضرر قیمت طلا باشد.

جمعه: اعلام آمار بیکاری امریکا در ماه آگوست موجبات صعود قیمت طلا در بازارهای جهانی را فراهم کرد به‌گونه‌ای که هر اونس با رشد 0/31 درصدی در 1,205/6 دلار به معاملات خود پایان داد. در مجموع هفته نیز فلز زرد با رشد 1/07 درصدی همراه شد.







دوشنبه: با نزدیک شدن به تحریم نفتی ایران و در پی توافق امریکا و کانادا برای اصلاح پیمان تجاری نفتا، قیمت جهانی نفت به‌صورت چشم‌گیری افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با جهش 2/73 درصدی به 84/97 دلار صعود کرد. نفت برنت هم با افزایش قیمت 2/80درصدی مواجه شد تا به 75/3 دلار برسد. به‌رغم فشار رییس‌جمهور امریکا به اعضای اوپک برای افزایش تولید نفت در پی اجرایی شدن تحریم نفتی ایران خبرهای منتشرشده نشان داد اعضای این سازمان توان چندانی برای پر کردن جای خالی نفت ایران ندارند.

سه‌شنبه: یک روز پس از جهش قیمت نفت در بازار جهانی، معاملات با آرامش بیشتری پیگیری شد به‌گونه‌ای که در بهای نفت در این به‌دلیل شناسایی سود از سوی معامله‌گران با افت نسبی همراه شد. در پایان معاملات، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با عقب‌گردی 0/21 درصدی به 84/8 دلار بازگشت. نفت وست‌تگزاس نیز نزولی 0/09 درصدی داشت تا در 75/23 دلار قیمت‌گذاری شود.

چهارشنبه: انتظارات و اظهارنظرهای مختلف درخصوص افزایش قیمت نفت حتی به بالای 100 دلار موجب شد بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی پس از یک روز کاهش نسبی به روند صعودی خود ادامه دهد. قیمت نفت برنت با صعود 1/76درصدی به 86/29 دلار صعود کند که این رقم، بالاترین سطح قیمتی در بیش از چهارسال گذشته است. قیمت نفت وست‌تگزاس امریکا هم 1/57 دلار رشد کرد تا در 76/41 دلار به معاملات خود پایان دهد.

پنج‌شنبه: با انتشار اخباری درخصوص توافق روسیه و عربستان برای افزایش سطح تولید برای جبران کمبود عرضه ایران و اعلام افزایش ذخایر نفت امریکا در یک‌هفته اخیر، قیمت‌ نفت کاهش یافت و از رکورد چهارساله خود فاصله گرفت. هر بشکه نفت برنت و وست‌تگزاس با افت 1/98 و 2/72 درصدی به ترتیب به قیمت‌های 84/58 و 74/33 بازگشتند. شایان ذکر است عربستان سعودی در نظر دارد 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند تا میزان ظرفیت تولید ذخیره خود را حفظ کرده و یا افزایش دهد.

جمعه: انتشار آمار اشتغال امریکا در ماه آگوست و بیشتر شدن احتمال رشد نرخ بهره در این کشور، نگرانی درمورد تقاضا در آستانه آغاز تحریم‌های نفتی ایران از بین برد؛ به‌گونه‌ای که قیمت‌ها هم‌چون روز گذشته با کاهش همراه شدند. قیمت نفت برنت دریای شمال با رشد 0/5 درصدی مواجه شد تا در 84/16 دلار معاملات خود را به پایان برد. با این وجود قیمت نفت وست‌تگزاس تغییر چندانی نکرد و قیمت پایانی 74/34 دلار را به‌عنوان قیمت پایانی به ثبت رساند. این در حالی است که در مجموع هفته نفت برنت و وست‌تگزاس با رشد 1/49 و 1/74 درصدی مواجه شدند.




دانلود نسخۀ PDF